IMPREZY CZYTELNICZE

Wydarzenia czytelnicze

w roku szkolnym 2022/23

 

 

Przeprowadzenie zajęć tematycznych w związku z  ważnymi wydarzeniami i  rocznicami:

 

 

W rocznicę wybuchu II wojny światowej (wrzesień)

Głośne czytanie fragmentów książek z serii „Wojny dorosłych-historie dzieci”. Przeprowadzenie zajęć w wybranych klasach  w oparciu o książki, np.: Wszystkie moje mamy R. Piątkowskiej; Wojna na Pięknym Brzegu M. Grabowskiego, Czy wojna jest dla dziewczyn P. Beręsewicza, Hebanowe serce R. Piątkowskiej;

 

Światowy Dzień Opieki nad Zwierzętami (4 października)- czytanie fragmentów wierszy i książek o zwierzętach.

Przeprowadzenie zajęć tematycznych w wybranych klasach w oparciu o książki, np.: Pamiętnik grzecznego psa K. Terechowicz, Baltic, pies, który płynął na krze B. Gawryluk;

 

 Międzynarodowy Dzień Tolerancji

(16 listopada) – zajęcia tematyczne w wybranych klasach w oparciu o  książki poruszające problem nietolerancji, np.: Kolorowy szalik B. Kosmowskiej, Drzewo życzeń K. Applegate;

 

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych (3 grudnia) - głośne czytanie fragmentów książek poruszających problem niepełnosprawności w trakcie

przeprowadzanych zajęć w wybranych klasach w oparciu o książki, np.: Opowieść o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych  dla dzieci B. Majchrzak, O Stephanie Hawkingu, czarnej dziurze i  myszach przypodłogowych

K. Ryrych;

 

Głośne czytanie fragmentów utworów i tekstów w czytelni biblioteki,

w czasie lekcji,

w czasie zajęć świetlicowych:

 

 

Obchody Dnia Głośnego Czytania (29 września):

1. Głośne czytanie fragmentu wybranej książki w wykonaniu uczniów na korytarzu -  w trakcie przerw.

2. Głośne czytanie tekstów przez uczniów i nauczycieli w czasie lekcji we wszystkich klasach.

 

Ogólnopolskie Urodziny Książkowego Misia (14 października):

1. „Misie, Miśki i Niedźwiadki” - czytanie przez wychowawców klas I-III wierszy i książek o misiach.

 

Dzień Książki dla Dzieci (02 kwietnia) –

głośne czytanie książek wybranych przez dzieci w trakcie zajęć świetlicowych w wykonaniu wychowawców świetlicy i nauczyciela bibliotekarza.

 

Uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”(czerwiec) :

1. Klasy I-III oraz IV-VI – promocja audiobooków polecanych przez Ogólnopolską Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom;

-wspólne spędzenie czasu przy fragmencie wybranej książki;

-rozmowa o preferencjach czytelniczych uczniów.

2. Złota lista książek polecanych przez Fundację „ABCXXI  - Cała Polska Czyta Dzieciom” do czytania dzieciom – propozycje

dla rodziców.

 

Promocja książki

i autorów:

 

 

Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych (październik):

 

1. Prezentacja multimedialna „Moja biblioteka” dla klasy IV.

2. Przygotowanie list z propozycjami książek dla  klas  I-III i IV-VI oraz VII-VIII.

3. Plebiscyty dla poszczególnych klas „Tę książkę chciałbym mieć  w bibliotece szkolnej”:

- wyłonienie uczniowskiej listy bestsellerów;

- wyposażenie zbiorów  bibliotecznych w wybrane przez uczniów pozycje książkowe;

4. Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej – przyjęcie

do grona czytelników uczniów klasy I.

5. Witajcie w świecie książek- wizyta w bibliotece oddziałów przedszkolnych 0-5 i 0-6.

6. Rozpoczęcie corocznej akcji „Podaruj książce drugie życie

i ofiaruj ją bibliotece szkolnej. Czytana książka żyje dłużej”.

      

Międzynarodowy Dzień Pisarzy (3 marca):

- czytanie fragmentów utworów A. Lindgren oraz książek nagrodzonych w V Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży;

- gazetka tematyczna, np. Ulubieni pisarze czytelników naszej biblioteki.

 

Światowy Dzień Poezji (21 marca) :

- zajęcia tematyczne w kl. VII;

- przybliżenie postaci poetki Wisławy Szymborskiej – gazetka Jak pisać dobre wiersze?.

 

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia):

- zajęcia tematyczne o prawie autorskim – kl. VIII;

- gazetka - promowanie wybranych książek, zalety czytania,   plakaty promujące czytanie książek.

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – pozyskanie i  wyposażenie biblioteki szkolnej w bestsellery oraz nowości wydawnicze.

 

 

Imprezy czytelnicze:

 

 

W bibliotece masz wybór! Wpadaj nie tylko po lektury:

1. Promocja zakupionych książek:

- wystawa zakupionych nowości;

- lista najchętniej wypożyczanych książek;

- gazetka zachęcająca do przeczytania książek najrzadziej wypożyczanych.

2. Wysłuchanie przez uczniów klas I-III fragmentu wybranej książki zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

3. Wykonanie pracy plastycznej promującej ulubioną książkę.

4. Wysłuchanie przez uczniów klas IV-VI fragmentu wybranej książki zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

5. Wykonanie plakatu promującego ulubioną książkę

oraz stworzenie haseł propagujących czytelnictwo.

6. Wystawa prac dzieci.

 

Książka na celowniku:

1. Wysłuchanie przez uczniów klas VII-VIII fragmentu wybranej książki zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 

2. Sesja fotograficzna „Zrób sobie zdjęcie z książką” (np. sleeveface) w oparciu o nowości wydawnicze zakupione w ramach programu.

3. Recenzja lub wideorecenzja książki spośród nowości wydawniczych zakupionych w ramach programu.

4. Zamieszczenie najciekawszych zdjęć promujących książkę na szkolnej stronie internetowej.

 

 

Konkursy:

 

 

 

1. Całoroczny konkurs Czytelnik roku.

 

2. Z wierszami J. Tuwima - dwuetapowy konkurs czytelniczy dla klas I-III:

- I etap dla wszystkich uczniów klas I-III;

- II etap dla uczniów zakwalifikowanych w I etapie.

 

3. Konkurs plastyczny Wiersze J. Tuwima malowane wyobraźnią  dla klas I-III:

- wystawa prac plastycznych biorących udział w konkursie plastycznym;

- ozdobienie korytarza wykonanymi pracami plastycznymi obrazującymi wybrane utwory.

 

 4. Magiczne drzewo A. Maleszki – konkurs czytelniczy dla klas

IV-VI.

 

 5. Konkursy z okazji Dnia Języka Ojczystego:

- konkurs o tytuł Mistrza pięknego czytania dla klas I-III;

- konkurs literacki Nie rób śmietnika ze swojego języka  dla  klas IV-VIII.

 

Wycieczki:

1.     Wycieczka do Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskimkl. III:

- udział w zajęciach Twórcze abecadło w oparciu o tekst wiersza J. Tuwima Abecadło;

- udział w przedstawieniu Kotka Milusia z  wykorzystaniem teatrzyku kamishibai.

 

2.     Wycieczka do Mediateki w Piotrkowie Trybunalskim – kl.  VI:

- udział w lekcji bibliotecznej;

- udział w wystawie SOWA - Strefie Odkrywania, Wyobraźni i  aktywności, czyli małym centrum nauki pobudzającym wyobraźnię i zachęcającym do eksperymentowania;

- warsztaty w Majsterni;

- zwiedzanie Mediateki.

 

3.     Wycieczka do Biblioteki Publicznej w Będkowie - kl. III:

- zapoznanie z ofertą  biblioteki oraz z zasadami korzystania z niej;

- udział w zajęciach Biblioteka na mnie czeka.

 

Aktualności

ZDJĘCIE GŁÓWNE

16.12.2023

Warsztaty Mobilnych Laboratoriów Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to największy w Polsce program edukacyjno-technologiczny realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z partnerami. 14 grudnia bieżącego roku do naszej szkoły zawitali edukatorzy prowadzący warsztaty z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Z pasją prowadzili dla uczniów klas IV-VI interaktywne, pełne zabawy zajęcia, w czasie których wspierali rozwój kompetencji przyszłości oraz kluczowych umiejętności takich jak: kooperacja, komunikacja, kreatywność, krytyczne myślenie. Pokazali jak w praktyce można wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki Programowi Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z Photonami i długopisami 3D.  Doskonalili swoje umiejętności w użyciu gogli VR, budowali roboty z Lego i programowali je. Używając długopisów 3D, stworzyli dekoracje świąteczne, a dzięki robotom Photonom rozegrali emocjonujący mecz piłkarski. Udział w bezpłatnych warsztatach był doskonałą okazją do eksperymentowania z nowoczesną technologią. Dzięki Mobilnym Laboratoriom Przyszłości uczniowie naszej szkoły mają szansę na rozwijanie kreatywności, pasji, zainteresowań i talentów, które przełożą się na lepszy start w dorosłość.  Nauczyciele, którzy chcą zainspirować się, jak wykorzystać takie technologie na swoich lekcjach, mogą zajrzeć na stronę Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej www.zpe.gov.pl, gdzie znajdują się gotowe scenariusze zajęć. Projekt w szkole koordynowały pani Agata Karlińska, pani Urszula Majewska i pani Aneta Chrustowska.

Czytaj więcej...
ZDJĘCIE GŁÓWNE

14.12.2023

WYNIKI KONKURSU ORGANIZOWANEGO W RAMACH DNIA JĘZYKÓW OBCYCH

Na konkurs „Najciekawsze miasto krajów anglo- i niemieckojęzycznych” zorganizowany w ramach szkolnego dnia języków obcych wpłynęło 15 prac: pięć projektów z klas 1-3 oraz dziesięć z klas 4-8.Wszystkie prace okazały się bardzo ciekawe, wartościowe i pracochłonne, a jury konkursowe w składzie: p. A. Chrustowska, p. U. Majewska i p. A. Walicka miało bardzo trudne zadanie związane z wyłonieniem zwycięzców. W każdej pracy jury dostrzegło różne walory: merytoryczne, estetyczne, a także te, które dotyczyły kreatywnego podejścia do zadania.W klasa 1-3 wyróżniono następujące prace:I miejsce – Piotr Papiewski z kl.1II miejsce – Kacper Błoch z kl. 2A                      oraz praca zbiorowa A. Cieplucha, M. Woźniak z kl. 2B i K. Woźniak z kl. 3BIII miejsce – Filip Pietrzak z kl. 2BWyróżnienie – Tosia Koziorowska z kl. 2B W klasach 4-8 ranking rozłożył się następująco: I miejsce – Liliana Bąk z kl. 4 oraz Wiktoria Papiewska z kl. 6II miejsce -  Daria Dulas z kl. 4 oraz Piotr Zeissel z kl. 7AIII miejsce – Krystian Krakowiak z kl. 6                       Aleksander Goliński z kl. 6                       Zuzanna Grzanek z kl. 6                         Łukasz Kijewski z kl. 5BWyróżnienia otrzymały:                       Weronika Błoch z kl. 4 oraz praca zbiorowa A. Budner i J. Cichura z kl.6  Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!!!

Czytaj więcej...
ZDJĘCIE GŁÓWNE

14.12.2023

Z WIZYTĄ W MAGICZNYM MIEJSCU

Atmosfera wesołych świąt i radosnego jarmarku, w tle dzwoneczki i świąteczna muzyka. Chrupiący pod nogami śnieg i  cieplutkie słońce…

CZYTAJ WIĘCEJ

Czytaj więcej...
ZDJĘCIE GŁÓWNE

13.12.2023

Łańcuch Dobrych Życzeń

KLIKNIJ TUTAJ

Czytaj więcej...
ZDJĘCIE GŁÓWNE

06.12.2023

Szkolne mikołajki

6 grudnia uczniowie naszej szkoły wzięli udział w przygotowanych przez Samorząd Uczniowski zabawach integracyjnych. Wcześniej członkowie SU wspólnie pięknie ubrali choinkowe drzewko i złożyli życzenia wszystkim pracownikom. Sekcja dekoracyjna szkolnego samorządu, w skład której wchodzę m.in. Nikola Kucharska i Zuzanna Wojciechowska, przygotowała ciekawą okolicznościową dekorację. Tego dnia szkołę odwiedził św. Mikołaj wraz ze Śnieżynkami, którym pomagali: Norbert Błoch, Łucja Kobalczyk, Zuzia Malinowska i Klaudia Maciaszczyk. Mikołaj był bardzo wymagający. Żeby dostać słodki upominek, trzeba było wykonać jakieś świąteczne zadanie. Jednym z nich było odszukać ukryte na parterze zdjęcia św. Mikołaja.  Od samego rana maluchy i starsi uczniowie poszukiwali fotografii świętego, za znalezienie których czekała nagroda - niespodzianka. Mikołaj za Mikołaja. Uczniów odwiedził również Pan Wójt Dariusz Misztal, który jako wysłannik świętego Mikołaja złożył całej społeczności szkolnej życzenia i obdarował wszystkich słodyczami. Podkreślił, że jest to szkoła, w której uczniowie osiągają wysokie wyniki, a uczą w niej wspaniali nauczyciele. Większość zdjęć wykonała Zuzia Grzanek za pomocą sprzętu z Laboratoriów Przyszłości. Zarówno mali jak i duzi tego dnia bawili się doskonale. 

Czytaj więcej...
ZDJĘCIE GŁÓWNE

06.12.2023

Niepełnosprawni są wśród nas

3 grudnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, który został  ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1992 roku. Tego dnia na całym świecie odbywają się uroczystości, których celem jest promowanie praw osób niepełnosprawnych i działań na rzecz pełnej realizacji tych praw.Z tej okazji nasza szkoła, jak co roku, włączyła się w obchody święta. W ramach zajęć bibliotecznych uczniowie klas III a i III b uczestniczyli w warsztatach „Patrzeć dłońmi, widzieć nosem”, podczas których wysłuchali fragmentu książki B. Majchrzak „Opowieść o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci”  dotykającego problemu niepełnosprawności. Swoje wrażenia z lektury przelali na papier, tworząc plastyczny obraz do wysłuchanego tekstu. Klasa VI wzięła udział w zajęciach w oparciu o książkę K. Ryrych „O Stephenie Hawkingu, czarnej dziurze i myszach podpodłogowych”, w której znajdujemy realizację głównego przesłania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, jakim jest ich aktywne uczestnictwo we wszystkich dziedzinach życia na równi z innymi osobami.  Uczniowie poznali postać sławnego naukowca, który przez całe dorosłe życie zmagał się z niepełnosprawnością, ale nie przeszkodziło mu to w realizacji swoich planów zawodowych i osobistych. Z gazetki zamieszczonej przed biblioteką czytelnicy mogli również dowiedzieć się o historii i celach święta, a także zapoznać się z propozycjami dostępnych w bibliotece książek poruszających problem niepełnosprawności.

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka