IMPREZY CZYTELNICZE

Wydarzenia czytelnicze

w roku szkolnym 2022/23

 

 

Przeprowadzenie zajęć tematycznych w związku z  ważnymi wydarzeniami i  rocznicami:

 

 

W rocznicę wybuchu II wojny światowej (wrzesień)

Głośne czytanie fragmentów książek z serii „Wojny dorosłych-historie dzieci”. Przeprowadzenie zajęć w wybranych klasach  w oparciu o książki, np.: Wszystkie moje mamy R. Piątkowskiej; Wojna na Pięknym Brzegu M. Grabowskiego, Czy wojna jest dla dziewczyn P. Beręsewicza, Hebanowe serce R. Piątkowskiej;

 

Światowy Dzień Opieki nad Zwierzętami (4 października)- czytanie fragmentów wierszy i książek o zwierzętach.

Przeprowadzenie zajęć tematycznych w wybranych klasach w oparciu o książki, np.: Pamiętnik grzecznego psa K. Terechowicz, Baltic, pies, który płynął na krze B. Gawryluk;

 

 Międzynarodowy Dzień Tolerancji

(16 listopada) – zajęcia tematyczne w wybranych klasach w oparciu o  książki poruszające problem nietolerancji, np.: Kolorowy szalik B. Kosmowskiej, Drzewo życzeń K. Applegate;

 

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych (3 grudnia) - głośne czytanie fragmentów książek poruszających problem niepełnosprawności w trakcie

przeprowadzanych zajęć w wybranych klasach w oparciu o książki, np.: Opowieść o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych  dla dzieci B. Majchrzak, O Stephanie Hawkingu, czarnej dziurze i  myszach przypodłogowych

K. Ryrych;

 

Głośne czytanie fragmentów utworów i tekstów w czytelni biblioteki,

w czasie lekcji,

w czasie zajęć świetlicowych:

 

 

Obchody Dnia Głośnego Czytania (29 września):

1. Głośne czytanie fragmentu wybranej książki w wykonaniu uczniów na korytarzu -  w trakcie przerw.

2. Głośne czytanie tekstów przez uczniów i nauczycieli w czasie lekcji we wszystkich klasach.

 

Ogólnopolskie Urodziny Książkowego Misia (14 października):

1. „Misie, Miśki i Niedźwiadki” - czytanie przez wychowawców klas I-III wierszy i książek o misiach.

 

Dzień Książki dla Dzieci (02 kwietnia) –

głośne czytanie książek wybranych przez dzieci w trakcie zajęć świetlicowych w wykonaniu wychowawców świetlicy i nauczyciela bibliotekarza.

 

Uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”(czerwiec) :

1. Klasy I-III oraz IV-VI – promocja audiobooków polecanych przez Ogólnopolską Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom;

-wspólne spędzenie czasu przy fragmencie wybranej książki;

-rozmowa o preferencjach czytelniczych uczniów.

2. Złota lista książek polecanych przez Fundację „ABCXXI  - Cała Polska Czyta Dzieciom” do czytania dzieciom – propozycje

dla rodziców.

 

Promocja książki

i autorów:

 

 

Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych (październik):

 

1. Prezentacja multimedialna „Moja biblioteka” dla klasy IV.

2. Przygotowanie list z propozycjami książek dla  klas  I-III i IV-VI oraz VII-VIII.

3. Plebiscyty dla poszczególnych klas „Tę książkę chciałbym mieć  w bibliotece szkolnej”:

- wyłonienie uczniowskiej listy bestsellerów;

- wyposażenie zbiorów  bibliotecznych w wybrane przez uczniów pozycje książkowe;

4. Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej – przyjęcie

do grona czytelników uczniów klasy I.

5. Witajcie w świecie książek- wizyta w bibliotece oddziałów przedszkolnych 0-5 i 0-6.

6. Rozpoczęcie corocznej akcji „Podaruj książce drugie życie

i ofiaruj ją bibliotece szkolnej. Czytana książka żyje dłużej”.

      

Międzynarodowy Dzień Pisarzy (3 marca):

- czytanie fragmentów utworów A. Lindgren oraz książek nagrodzonych w V Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren na współczesną książkę dla dzieci i młodzieży;

- gazetka tematyczna, np. Ulubieni pisarze czytelników naszej biblioteki.

 

Światowy Dzień Poezji (21 marca) :

- zajęcia tematyczne w kl. VII;

- przybliżenie postaci poetki Wisławy Szymborskiej – gazetka Jak pisać dobre wiersze?.

 

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia):

- zajęcia tematyczne o prawie autorskim – kl. VIII;

- gazetka - promowanie wybranych książek, zalety czytania,   plakaty promujące czytanie książek.

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – pozyskanie i  wyposażenie biblioteki szkolnej w bestsellery oraz nowości wydawnicze.

 

 

Imprezy czytelnicze:

 

 

W bibliotece masz wybór! Wpadaj nie tylko po lektury:

1. Promocja zakupionych książek:

- wystawa zakupionych nowości;

- lista najchętniej wypożyczanych książek;

- gazetka zachęcająca do przeczytania książek najrzadziej wypożyczanych.

2. Wysłuchanie przez uczniów klas I-III fragmentu wybranej książki zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

3. Wykonanie pracy plastycznej promującej ulubioną książkę.

4. Wysłuchanie przez uczniów klas IV-VI fragmentu wybranej książki zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

5. Wykonanie plakatu promującego ulubioną książkę

oraz stworzenie haseł propagujących czytelnictwo.

6. Wystawa prac dzieci.

 

Książka na celowniku:

1. Wysłuchanie przez uczniów klas VII-VIII fragmentu wybranej książki zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 

2. Sesja fotograficzna „Zrób sobie zdjęcie z książką” (np. sleeveface) w oparciu o nowości wydawnicze zakupione w ramach programu.

3. Recenzja lub wideorecenzja książki spośród nowości wydawniczych zakupionych w ramach programu.

4. Zamieszczenie najciekawszych zdjęć promujących książkę na szkolnej stronie internetowej.

 

 

Konkursy:

 

 

 

1. Całoroczny konkurs Czytelnik roku.

 

2. Z wierszami J. Tuwima - dwuetapowy konkurs czytelniczy dla klas I-III:

- I etap dla wszystkich uczniów klas I-III;

- II etap dla uczniów zakwalifikowanych w I etapie.

 

3. Konkurs plastyczny Wiersze J. Tuwima malowane wyobraźnią  dla klas I-III:

- wystawa prac plastycznych biorących udział w konkursie plastycznym;

- ozdobienie korytarza wykonanymi pracami plastycznymi obrazującymi wybrane utwory.

 

 4. Magiczne drzewo A. Maleszki – konkurs czytelniczy dla klas

IV-VI.

 

 5. Konkursy z okazji Dnia Języka Ojczystego:

- konkurs o tytuł Mistrza pięknego czytania dla klas I-III;

- konkurs literacki Nie rób śmietnika ze swojego języka  dla  klas IV-VIII.

 

Wycieczki:

1.     Wycieczka do Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskimkl. III:

- udział w zajęciach Twórcze abecadło w oparciu o tekst wiersza J. Tuwima Abecadło;

- udział w przedstawieniu Kotka Milusia z  wykorzystaniem teatrzyku kamishibai.

 

2.     Wycieczka do Mediateki w Piotrkowie Trybunalskim – kl.  VI:

- udział w lekcji bibliotecznej;

- udział w wystawie SOWA - Strefie Odkrywania, Wyobraźni i  aktywności, czyli małym centrum nauki pobudzającym wyobraźnię i zachęcającym do eksperymentowania;

- warsztaty w Majsterni;

- zwiedzanie Mediateki.

 

3.     Wycieczka do Biblioteki Publicznej w Będkowie - kl. III:

- zapoznanie z ofertą  biblioteki oraz z zasadami korzystania z niej;

- udział w zajęciach Biblioteka na mnie czeka.

 

Aktualności

Zdjęcie główne

22.05.2025

Groby wojenne posprzątane

Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego wraz z opiekunką Panią Agatą Karlińską udali się na cmentarz parafialny, by posprzątać groby ofiar wojen. Na będkowskim cmentarzu znajdują się kwatery żołnierzy I wojny światowej oraz groby żołnierzy poległych w obronie Będkowa we wrześniu 1939 roku. Uprzątnięto również mogiłę upamiętniającą pomordowanych mieszkańców gminy w czasie okupacji niemieckiej. Pobyt uczniów na cmentarzu był pouczającą lekcją historii i etyki oraz szeroko pojętego humanizmu.

Czytaj więcej...
Zdjęcie główne

22.05.2025

Międzynarodowa Akcja "Czytanie na polanie"

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła bierze udział w międzynarodowym projekcie "Czytanie na polanie". Jego celem jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży poprzez wspólne czytanie na świeżym powietrzu. Zachęcamy Was, drodzy Uczniowie, do czytania z Nauczycielami w terenie, rozmów z Rodzicami o książkach, wspólnego czytania w domu oraz do udziału w szkolnych wydarzeniach związanych z projektem. Akcję należy udokumentować dwoma-trzema zdjęciami, które można przesłać do przewodniczącego SU. Koordynatorem przedsięwzięcia jest Samorząd Uczniowski.

Czytaj więcej...
Zdjęcie główne

21.05.2025

Ogólnopolska Olimpiada Antysmogowa

W końcu marca trzy siódmoklasistki z naszej szkoły: Zuzanna Grzanek, Wiktoria Papiewska, Karolina Piwowarska wzięły udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie  Antysmogowej organizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Celem konkursu było zwiększenie świadomości ekologicznej w zakresie walki ze smogiem oraz promowanie działań na rzecz ochrony powietrza.

Konkurs składał się z dwóch etapów, w których uczestnicy musieli wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą przyczyn, skutków oraz sposobów przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza. W pierwszym etapie, na szczeblu szkolnym, uczennice  zmierzyły się z testem obejmującym zagadnienia związane z tematyką smogu oraz ochroną środowiska.

W drugim etapie, który odbył się na szczeblu regionalnym, rywalizujący musieli wykazać się nie tylko wiedzą teoretyczną, ale także umiejętnością analizy problemu smogu i jego wpływu na środowisko. Dwie  uczennice: Zuzanna Grzanek i Karolina Piwowarska zakwalifikowały się do trzeciego etapu konkursu, który odbył się na szczeblu ogólnopolskim 8 kwietnia 2025 r. Uczennice otrzymały tytuł finalisty.

Gratulujemy wszystkim, którzy stanęli w szranki rywalizacji, a szczególnie uczennicom, które reprezentowały naszą szkołę w ogólnopolskim etapie. Trzymamy kciuki za ich  sukcesy w przyszłym roku szkolnym!

Czytaj więcej...
Zdjęcie główne

19.05.2025

Kangur Matematyczny - Wyniki.

Międzynarodowy Konkurs Kangur Matematyczny - Wyniki - Osoby wyróżnione:Kategoria Żaczek (klasa 2) - Muskała Tymon.Kategoria Maluch (klasy 3 i 4) - Pawlonka Filip, Cieplucha Alicja, Pirek Jakub.Kategoria Beniamin (klasy 5 i 6) - Błoch Oskar.Gratulacje dla wyróżnionych.Pozostałe wyniki u wychowawców lub nauczycieli matematyki lub nauczyciela informatyki.

Czytaj więcej...
Zdjęcie główne

16.05.2025

I po egzaminie

W dniach 13-15 maja 29 uczniów klas ósmych przystąpiło do egzaminu wieńczącego ich naukę w szkole podstawowej. Przyszli absolwenci zmierzyli się z arkuszami z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego. Zdecydowana większość uczniów wybrała język angielski, ale dwóch zdecydowało się na się na języki niemiecki. Zadania egzaminacyjne – zdaniem piszących – nie zaskoczyły i z optymizmem ósmoklasiści oczekiwać będą wyników, które poznają 4 lipca. 

Czytaj więcej...
Zdjęcie główne

11.05.2025

„Z berłem i koroną” - podsumowanie projektu

Sprawozdaniem złożonym do Muzeum Historii Polski w Warszawie zakończono realizację szkolnego projektu „Z berłem i koroną” w związku z tysięczną rocznicą koronacji Bolesława Chrobrego. W działania trwające od stycznia do maja zaangażowali się uczniowie klas V-VIII wspierani przez wychowawców. Piątoklasiści nagrali film z gratulacjami dla Polski. Ich starsi koledzy w obecności władz samorządowych i społeczności szkolnej brawurowo zaprezentowali wylosowane przez siebie postacie monarchów wraz z orszakami podczas akademii 10 kwietnia. Najlepsi, którzy wykazali się wiedzą o Polsce królewskich czasów, wzięli udział w konkursie historycznym (I m. Oskar Błoch, II m. Jędrzej Olejnik, III m. Oliwier Pawlak). Chętne klasy przygotowały gry planszowe tematycznie związane z projektem, które trafiły do wychowanków świetlicy. Koordynatorzy projektu Pani Agata Karlińska i Pan Andrzej Legieziński dziękują za wsparcie Dyrekcji, Wychowawcom, Rodzicom i Uczniom oraz wszystkim tym, którzy zaangażowali się w przedsięwzięcie związane z rocznicą koronacji Bolesława Chrobrego.LINK DO FILMU Z GRATULACJAMI

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka