12.06.2024

Wycieczka do Zakopanego

W dniach 22-24 maja 2024 roku odbyła się wycieczka do Zakopanego. Uczestniczyli w niej uczniowie naszej szkoły. W trakcie wycieczki opiekę nad uczniami sprawowały: pani Anna Badek, pani Urszula Majewska, pani Alina Walicka.

Celem wycieczki było poznanie przyrody Karpat, obserwacja warunków panujących w górach, ze zwróceniem uwagi na świat roślin i zwierząt. Poznanie historii obszaru polskich Tatr integracja zespołów klasowych i obserwacja uczniów w środowisku pozaszkolnym.

Dzień pierwszy.

Wyjechaliśmy o godz. 6.30 i po kilku godzinach jazdy dotarliśmy do przystani w Sromowcach Wyżnych, gdzie rozpoczęliśmy spływ Dunajcem. Płynęliśmy pięcioma tratwami flisackimi przez najpiękniejsze zakątki Pienin. Podziwialiśmy Macelową Górę, szczyty Cisowa, Zamczysko i Macelaka. Wypływając ze Sromowców Niżnych widzieliśmy karmazynowe dachy słowackiego Czerwonego Klasztoru. Niebawem ukazał nam się jeden z najpiękniejszych szczytów Pienin, majestatyczne Trzy Korony. Przełom Dunajca, czyli 7 nawrotów między wysokimi ścianami był imponujący i zaprowadził nas do przewężenia zwanego zbójnickim skokiem. Wizerunek orła i mniszki na ścianie Facimiechu rozbudził naszą wyobraźnię. W miejscu, gdzie Pieniński Potok wpada do Dunajca zobaczyliśmy wznoszące się szczyty: Ślimakową Skałę, Wilczą Skałę, Głowę Cukru oraz jeden z najpiękniejszych szczytów Pienin – Sokolicę. Wkrótce spotkaliśmy się ze skałą zwaną przez Słowaków „Samcze Jedna”. Za nią płynęliśmy przez Bramę ze skały Hukowej i Białej, która kończy przełom Dunajca. Spływ zakończyliśmy w Szczawnicy około godz. 16.30. Pogoda była piękna, słoneczna a urokliwą podróż urozmaiciły nam legendy dowcipy flisaków. Po spływie udaliśmy się do zaprzyjaźnionego Pensjonatu „Anna na Harendzie” w Zakopanem, gdzie nocowaliśmy przez cały pobyt.

Dzień drugi.

Drugiego dnia wycieczki po śniadaniu około godz. 10.00 wyjechaliśmy do stacji Gubałówka, gdzie spotkaliśmy się z przewodnikiem. Wjechaliśmy wagonikiem na Gubałówkę, gdzie z przyjemnością wysłuchaliśmy ciekawych historii o Zakopanym. Nie mogliśmy skorzystać ze zjeżdżalni grawitacyjnej, ponieważ padał deszcz, ale wybraliśmy się na spacer po Gubałówce i obejrzeliśmy Kaplicę p.w. Matki Boskiej Różańcowej wybudowaną przez Rodzinę Bachledów jako Wotum za ocalenie życia w czasie okupacji. Padający deszcz nie przeszkodził nam w zakupie pamiątek. Kiedy zjechaliśmy z Gubałówki spędziliśmy mile czas w restauracji „Gwarno”, gdzie zaserwowano nam lunch. W świetnych nastrojach, po zjedzeniu smacznej pizzy udaliśmy się do Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego na Krupówkach. Tutaj obejrzeliśmy bardzo interesujące kolekcje: skał i minerałów, florystyczne i faunistyczne, etnograficzne typowe dla Podhala, Spisza i Orawy (sprzęty, ubiór, sztukę zdobienia i rzeźbę a także pasterstwo), malarstwo na szkle, zbiory fotograficzne. Tu każdy znalazł coś co szczególnie go zainteresowało. Po obiadokolacji w pensjonacie, wybraliśmy się do Galerii Figur Stalowych, w której znajduje się 105 figur samochodów i motorów, postaci z bajek i filmów science fiction. Wiele radości sprawiła nam możliwość wsiadania do samochodów, siadania na motocyklach, nie tylko oglądania figur ale ich dotykania. Wieczorem bawiliśmy się przy ognisku jedząc pieczoną kiełbaskę, tańcząc i śpiewając.

Dzień trzeci. Po śniadaniu wyruszyliśmy na skocznię narciarską im. Stanisława Marusarza „Wielka Krokiew”. Kolejką krzesełkową wjechaliśmy na jej szczyt i mogliśmy sobie wyobrazić zawodników siedzących na belce startowej rywalizujących o Puchar świata w skokach narciarskich. Przy okazji nacieszyliśmy się pięknymi widokami, bo pogoda była znakomita. Kolejnym miejscem tego dnia była wizyta w Centrum Edukacji Przyrodniczej Tatrzańskiego Parku Narodowego w Zakopanem. Odbyliśmy godzinny spacer edukacyjny w trakcie którego zobaczyliśmy największą w Polsce makietę Tatr z wyświetlaną na niej prezentacją z głosem lektora. Kolejnym etapem naszego spaceru były bardzo realistyczne makiety przedstawiające łąkę, jaskinie i las oraz wpływ człowieka na przyrodę. To dało nam do myślenia. Uzupełnieniem były filmy ukazujące przyrodę z perspektywy dzieci, jej mieszkańców. Projekcje filmowe odbywały się w prawdziwych salach filmowych i bardzo nam się podobały, bo przeniosły nas w świat dzikiej przyrody. Wszystko było realistyczne, zwłaszcza prezentowane zwierzęta: niedźwiedzie, kozice, świstaki. Po wizycie w Centrum Przyrodniczym wróciliśmy do pensjonatu, z którego po obiedzie o godz. 14.30 wyjechaliśmy do domu. Na miejsce dotarliśmy około 21.30. po drodze oczywiście byliśmy w KFC.

Na wycieczce zrealizowano założone cele. Uczniowie dowiedzieli się również wielu rzeczy o historii Zakopanego, Podhala, poznali zachwycającą przyrodę polskich Tatr i Pienin. Panowała miła atmosfera i będziemy ten wyjazd ciepło i miło wspominać. Serdecznie dziękujemy pani Renacie Wochnie za zorganizowanie tak interesującej wycieczki.

Aktualności

15.02.2024

Szkolny konkurs kaligraficzny

Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego przypadającego na 21 lutego zapraszamy uczniów klas IV-VIII do udziału w szkolnym konkursie kaligraficznym. Więcej szczegółów na plakacie. Zgłoszenia do pani Agaty Karlińskiej.REGULAMIN KONKURSU

PLAKAT

15.02.2024

Powiatowy konkurs fotograficzny

Zapraszamy uczniów klas VII-VIII do udziału w konkursie fotograficznym. Zgłoszenia do pani Agaty Karlińskiej. Więcej informacji w załączonym regulaminie.REGULAMIN KONKURSU

14.02.2024

Szkolne ostatki

„Kto przebrany - ten niepytany”. Pod takim hasłem Samorząd Uczniowski zorganizował szkole ostatki. Uczniowie chętnie się przebierali, co widać na załączonych zdjęciach.

13.02.2024

Feryjne przedpołudnie w kinie

9 lutego chętni uczniowie wybrali się do kina Helios w Tomaszowie Maz. na film „Emma i czarny jaguar”. Przed seansem miała miejsce prezentacja multimedialna na temat fauny i flory Ameryki Południowej oraz degradacji środowiska naturalnego  Amazonii. Premiera filmu dostarczyła wielu wzruszeń.  Wśród niezwykłej przyrody główni bohaterowie dali niezapomnianą lekcję zaufania, szacunku i ekologii. Uzmysłowili, iż przyszłość naszej planety i ochrona dóbr naturalnych w dużej mierze zależy od nas samych. Opiekę nad dziećmi sprawowały p. Anna Maciaszek –Badek i p. Renata Wochna.

12.02.2024

Zaproszenie na ostatki

Już jutro, 13 lutego br. są ostatki. Samorząd Uczniowski zaprasza wszystkich do wspólnej zabawy.

12.02.2024

Zakończenie ferii zimowych

W piątek 9 lutego br. dzieci miały okazję uczestniczyć w zabawie zorganizowanej przez Pana Wójta Dariusza Misztala na zakończenie ferii zimowych. Na boisku rozpalono duże ognisko, na którym chętni mogli upiec sobie kiełbaski. W sali gimnastycznej natomiast czekała prawdziwa uczta rytmów i tańców. W towarzystwie uśmiechniętej animatorki dzieci bawiły się w rytm skocznej muzyki, ciesząc się każdą chwilą. Nie zabrakło również innych atrakcji – postaci z bajek, zabawy z chustą Klanza, słodkiego poczęstunku, waty cukrowej i frytek. Aby uwiecznić te ulotne chwile, każdy mógł skorzystać z fotobudki, tworząc niezapomniane wspomnienia. Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w przygotowanie tego wyjątkowego wydarzenia oraz uczestnikom za wspaniałą atmosferę i radosne chwile spędzone razem.